Koppakking lektester voor het meten van CO2-gehalte in het koelsysteem
De tester is gemaakt om vermoedelijke schade aan de koppakking en de kop zelf te elimineren in verbrandingsvoertuigen met benzine-, diesel- en LPG-motoren die worden gekoeld door vloeistof. Als de pakking lekt en er CO2 in het koelsysteem komt, verandert de reactievloeistof van kleur naar geel of groen.
Het werkingsprincipe van het instrument is gebaseerd op het meten van de CO2-concentratie. Bij een verhoogde concentratie reageert de reactievloeistof met CO2 en verandert van kleur.
De kit bevat:
- C2-reactievloeistof 50 ml (voldoende voor 25 tests)
- Conische universele adapter 25mm-55mm
- Meetbuis
De zwarte meetadapter (25mm-55mm) geeft de mogelijkheid om 6 keer meer verschillende koelvloeistofvullerdiameters te controleren dan in testers met één witte adapter. Het maakt het mogelijk om onder andere auto's, vrachtwagens, tractoren, graafmachines, motorfietsen, vorkheftrucks te controleren.
De adapter is gemaakt van een speciaal rubbermengsel dat bestand is tegen hoge temperaturen en zacht genoeg is. Hierdoor sluit hij perfect aan op de vuller en de testerbuis, wat 100% dichtheid garandeert tijdens de test.
Instructies voor het uitvoeren van de test:
1. Vul het instrument met reactievloeistof tot het niveau tussen de kamers (ongeveer 2 ml).
2. Sluit de tester aan op de opening van het expansievat of de radiator.
3. Start de motor en laat deze op een hoog toerental draaien om een hogere verbrandingsdruk te verkrijgen.
4. Laat de motor op een iets hoger toerental draaien en observeer het gedrag van de reactievloeistof
5. Als de kleur van de reactievloeistof binnen enkele minuten na de test verandert naar geel of groen, duidt dit op een defecte koppakking of schade aan de kop zelf.
6. Verwijder het instrument voorzichtig nadat de test is voltooid.
Testresultaten:
1. Kleurverandering van blauw naar groen bij een dieselmotor: duidt op schade aan de koppakking of de kop zelf.
2. Kleurverandering van blauw naar geel bij een benzine-/LPG-motor: duidt op schade aan de koppakking of aan de kop zelf.
3. Kleur van de reactievloeistof: blauw - Geen CO2 gedetecteerd in het systeem.
Veiligheidsinformatie:
Tijdens de test van het radiatorreservoir moet u extra voorzichtig zijn bij het losdraaien van de dop bij een warme motor en tijdens de test zelf - er bestaat gevaar voor brandwonden!
Zorg ervoor dat de koelvloeistof zich tijdens de test niet met de reactievloeistof vermengt. De test kan dan ongeldig zijn!
Buiten bereik van kinderen houden. Na de test uw handen grondig wassen!